Vill du köpa?

När man ska köpa en ny bostad kan det vara många frågor som uppstår och som också kan vara ganska komplicerade. Då är det bra att ha en kunnig och erfaren mäklare som kan guida Dig rätt.

Det är många steg från att börja fundera på ett nytt boende till att hitta sin nya drömbostad, och vi kan hjälpa Dig genom hela processen från själva sökandet till den avslutande affären.

Om Du vill ha hjälp med att hitta och köpa en ny bostad kan Du anlita oss som köpmäklare.

Vad ska jag tänka på när jag går på visning?
Visningen är Din möjlighet att uppleva bostaden och se om den känns rätt för Dig. Frågor som då kan uppstå är t ex; Är området rätt? Måste jag renovera? Är rummen tillräckligt stora? Hur mår föreningen?
Mäklarens uppgift på visningen är att ge Dig utförlig information om bostaden och föreningen, samt att svara på Dina frågor. Om Du är intresserad av bostaden lämnar Du Dina kontaktuppgifter till mäklaren som sen kontaktar Dig för att hjälpa Dig vidare i processen.

Finansiering
Inför deltagande i en eventuell budgivning ser mäklaren till att alla potentiella köpare har ett lånelöfte klart. Ett lånelöfte kan Du få från banken, men tänk på att lånelöftet gäller under en begränsad tidsperiod.

Hur går budgivningen till?
Restate tillämpar alltid s.k. öppen budgivning. Budgivningen sker då muntligt, vanligtvis per telefon alternativt sms eller e-mail. Både säljaren och samtliga budgivare får löpande sms om det senaste budet. På så sätt informeras alla samtidigt och spekulanterna kan kontakta mäklaren för att höja sitt bud om man så önskar.
Kom ihåg att det högsta budet inte ger Dig någon garanti för att få köpa bostaden. Säljaren har alltid rätt att välja till vem bostaden ska säljas, även om det vanligtvis blir den som lagt det högsta budet.

Vilket ansvar har jag som köpare?
Som köpare har Du ansvar för att noga undersöka bostaden före köp, den s.k. undersökningsplikten. Utgångspunkten är att bostaden säljs i befintligt skick, och att säljaren aldrig ansvarar för de fel och brister som kunde ha upptäckts vid en vanlig undersökning. Det finns inga krav på att undersökningen ska genomföras av en fackman.

Hur går själva köpet till?
Så snart Du och säljaren kommit överens undertecknas ett köpeavtal. Det sker oftast på vårt kontor och om önskemål finns skickar vi avtalsförslaget till Dig och säljaren i förväg för påseende och eventuella frågor. Tillsammans går ni och mäklaren igenom köpeavtalet och övriga dokument, hur handpenningen ska betalas och vad andra eventuella villkor innebär. I samband med detta överlämnas också en budlista där samtliga bud redovisas. Du kommer då också att ansöka om medlemskap i bostadsrättsföreningen.

Innan Du sen får tillträde till Din nya bostad träffar Du säljaren och Din mäklare igen för slutuppgörelsen, som vanligtvis sker på vårt kontor. Då upprättas en likvidavräkning och kontakt med Din bank sker via e-mail och telefon. Banken löser säljarens lån och betalar ut resterande till säljarens konto. Kvitton upprättas och Du får nycklarna till Din nya bostad.

Hur planerar jag flytten?
Nu börjar det verkligt roliga arbetet – att planera för Ditt nya boende och flytta in. Flyttfirma eller flytthjälp ska bokas, flyttkartonger ska införskaffas, adressändring ska beställas och olika abonnemang ska sägas upp eller ändras.

 

Copyright Restate AB - Brandson AB - Digital Byrå - Sitemap